Translate
Blåbär
Blåbär är rika på antioxidanter av typen antocyaniner. Det är antocyaniner som ger blåbären deras blå färg. Antocyaniner tros kunna förebygga hjärt- och kärlsjukdomar, skydda hjärnan mot onödigt åldrande och förebygga andra allvarliga sjukdomar. Blåbär innehåller också flera andra vitaminer och många mineraler bl.a. kalcium, magnesium, kalium, fosfor, C-vitamin, järn och B-vitamin. Dessutom finns nyttigt betakaroten i blåbär. Blåbär bra för njurar, Hjärt- och kärlsjukdomar Blåbär är rika på antioxidanter, vitaminer, mineraler och annat nyttigt. Inom traditionell läkekonst har de använts bl.a. mot diarre, synproblem och hudproblem. Blåbär innehåller flera kraftigt antioxiderande ämnen. Det uppges ofta att blåbär kan förstärka mörkerseende men det vetenskapliga stödet för det är tveksamt. Studier finns som pekar på att blåbär kan skydda hjärnan och kanske stärka minnet. Blåbär är utan tvekan ett mycket nyttigt bär. De är rika på vitaminer, mineraler och antioxidanter. |
Vid 2004 International Conference on Longevity presenterade en grupp forskare detaljer från en studie som antyder att färgämnena i blåbär kan skydda hjärnan mot skador motsvarande de som alzheimers sjukdom ger. Möss som utfodrades med blåbär lärde sig snabbare att finna vägen i en labyrint än de möss som inte fick blåbär. Mössen som fick blåbär hade högre halter av antocyaniner i de delar av hjärnan där lärande och minne finns. Andra studier finns också som pekar på att blåbär kan skydda och förbättra minnet. Orsaken tros vara de antioxiderande antocyaninerna. Dessa kan skydda hjärnan mot fria syreradikaler som annars kan orsaka skada och för tidigt åldrande. Forskningsresultat från University of Maine gjorda på råttor pekar på att en kost med mycket blåbär stärker stora kroppspulsådern (aorta). Starkare blodkärl minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomarna. I studien undersökte Dorothy Klimis-Zacas vid University of Maine vilken effekt blåbär hade på aorta. Under 13 veckor fick en kontrollgrupp av råttor en normal diet medan den andra gruppen fick den normala dieten med ett tillskott av blåbär (8% av födan var blåbär). Forskarna undersökte mängden av GAGs i blodkärlens väggar. Högre nivåer av GAG innebär att blodkärlen är bättre skyddade mot hjärt- och kärlsjukdomar. Forskarna såg att nivåerna av en GAG kallad GalAGs hade ökat i råttornas blodkärl. Nivåerna var 67% högre jämfört med kontrollgruppen. Blåbär har använts traditionellt för att behandla diabetes. Bären tros hjälpa till att reglera blodsocker. Det finns studier på djur som pekar på att extrakt från blåbärsblad kan sänka blodsockernivåerna. Ingen studier finns på människor. De antioxiderade ämnen i blåbär tros kanske kunna ha en skyddande effekt på ögats näthinna mot de skador som diabetes ger upphov till. |